Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačová škola GOPAS
Rok 2020 v oblasti IT vzdělávání pochopitelně masivně urychlil přechod k online výuce. A ačkoliv by se někomu mohlo zdát, že to je pro naši společnost v podstatě výhra (nižší náklady, větší trh atd.), tak to není tak úplně pravda. Naše kurzy vždy vynikaly vysokou kvalitou a špičkovým technologickým zázemím. Umožňovali jsme účastníkům našich kurzů plně se soustředit a absorbovat maximum užitečných informací v našich učebnách. Asi všichni dobře víme, jak je složité udržet dlouhodobě pozornost při dálkové výuce čehokoliv. Stačí sledovat své děti při online studiu. Na jaře 2020 měly také problém s kapacitou v podstatě všechny komunikační platformy a v některých zemích nestíhala ani kapacita internetu.
Postupem času si všechno lépe sedlo a my se mohli více soustředit na zkvalitnění našich technologií, abychom dodali studentům co nejefektivnější školení, při kterém je zachovaná maximální interakce, lektor je kvalitně vidět i slyšet, komunikační platforma je kvalitní a stabilní a účastníci mají při studiu vzdálený přístup ke studentským pracovním stanicím (ať již přímo v našich učebnách či virtuální formou), lektor může sledovat práci studentů a v případě potíží jim se zpracováním úkolů pomoci.
Celé to vyžadovalo spoustu energie a investic, ale naše online kurzy jsou v roce 2021 na výrazně vyšší úrovni, než tomu bylo na začátku pandemie. Dlouho nám trvalo připustit si, že toto opravdu není jakýsi „mezistav“, nýbrž nový standard vzdělávání. Ačkoliv se moc těšíme na to, až k nám zase budou naši účastníci chodit opět do učeben, počítáme s tím, že některé kurzy budeme v online formě nabízet i nadále.
Naším dalším segmentem jsou IT konference – z těch nejznámějších například TechEd, JavaDays, HackerFest nebo DevDays. Pro ně jsme si nechali vyvinout vlastní komunikační platformu. Z čeho mám velkou radost je velmi pozitivní ohlas od účastníků a v neposlední řadě také skutečnost, že účastníků online konferencí bylo ve výsledku mnohem více než účastníků konferencí klasických v roce 2019. I zde do budoucna počítáme s jakousi hybridní formou, kdy by celý obsah konference mělo být možné zhlédnout jak v konferenčních sálech, tak doma u obrazovek, a bude tedy jen na účastnících, aby si vybrali, jaká forma jim bude více vyhovovat.
V roce 2021 očekáváme, že minimálně ještě několik měsíců budeme školení v online formě nabízet a až se nám vrátí studenti do učeben, tak část kurzů poběží online i nadále. Podobné to bude s našimi konferencemi. Osobně se těším na to, že online kurzy jako takové již poběží s využitím nových technologií a poznatků z uplynulého roku. I nadále budeme poskytovat našim účastníkům možnost po absolvování kurzu online formou zúčastnit se stejného kurzu ještě jednou zdarma v prezenční formě.
Vzhledem k tomu že tato situace je pro naši ekonomiku něco zcela nového, tak se obávám, že trefit se v očekávání budou mít ekonomové velmi složité. Minimálně stejně, jako měli při stanovení očekávání epidemiologové na začátku roku 2020. Kdybych si měl tipnout za sebe – myslím, že online vzdělávání dostane příležitost stát se novým standardem, jako je tomu například v USA. Ale bude to vyžadovat mnoho úsilí na straně vzdělávacích institucí.
Před 20 lety se říkalo, že veškerá školení v učebnách nahradí e-learning a dopadlo to přesně obráceně. Bylo to především proto, že se objevila spousta velmi nekvalitního obsahu a každá html stránka s textem nebo podivné video bylo pokládáno a prodáváno jako e-learning. Stejné to je i u online výuky. Nemohu očekávat, že když uspořádám kurz z obýváku, v pyžamu, na notebookové kameře a mikrofonu, že mi u toho budou účastníci nadšeně trávit 8 hodin denně. Aby výuka měla smysl, obsah i technologie musí být precizně připravené. Výrazně jednodušší je situace například v jazykové výuce – tady musím sám ze své zkušenosti potvrdit, že při jazykových kurzech a konzultacích může online výuka zcela nahradit výuku v učebnách a umožnit tak mnohem větší pohodlí a flexibilitu