Rok 2020 v oblasti IT vzdělávání pochopitelně masivně urychlil přechod k online výuce. A ačkoliv by se někomu mohlo zdát, že to je pro nás v podstatě výhra (nižší náklady, větší trh atd.), tak to není tak úplně pravda. Tedy alespoň pro naši společnost. Naše kurzy vždy vynikaly vysokou kvalitou a špičkovým technologickým zázemím. Umožňovali jsme účastníkům našich kurzů plně se soustředit a absorbovat maximum užitečných informací v našich učebnách. Asi víme všichni (nebo stačí sledovat naše děti při jejich online studiu), jak je složité udržet dlouhodobě pozornost při dálkové výuce čehokoliv. Na jaře 2020 měly také problém s kapacitou v podstatě všechny komunikační platformy a v některých zemích nestíhala ani kapacita internetu.
Postupem času si všechno lépe sedlo a my se mohli více soustředit na zkvalitnění našich technologií, abychom dodali studentům co nejvíce efektivní školení, při kterém je zachovaná maximální interakce, lektor je kvalitně vidět i slyšet, komunikační platforma je kvalitní a stabilní a účastníci mají při studiu vzdálený přístup ke studentským pracovním stanicím (ať již přímo v našich učebnách či virtuální formou), lektor může sledovat práci studentů, v případě potíží jim se zpracováním úkolů pomoct atd.
Celé to vyžadovalo spoustu energie a investic, ale naše online kurzy budou v roce 2021 na výrazně vyšší úrovni, než tomu bylo na začátku pandemie. Samotným nám dlouho trvalo připustit si, že toto není opravdu jakýsi „mezistav“ nýbrž nový standard vzdělávání. Ačkoliv se moc těšíme na to, až k nám zase budou naši účastníci chodit normálně do učeben, počítáme s tím, že některé kurzy budeme v online formě nabízet i nadále.
Dalším naším segmentem byly IT konference – z těch nejznámějších například TechEd, JavaDays, HackerFest a další. Zde jsme si nechali vyvinout vlastní komunikační platformu. Z čeho mám velkou radost je velmi pozitivní ohlas od účastníků a v neposlední řadě také ze skutečnost, že účastníků online konferencí bylo ve výsledku mnohem více než účastníků konferencí klasických v roce 2019. I zde do budoucna počítáme s jakousi hybridní formou, kdy by celý obsah konference mělo být možné shlédnout jak v konferenčních sálech, tak doma u obrazovek, a bude tedy jen na účastnících, aby si vybrali, jaká forma jim bude více vyhovovat.
V roce 2021 očekáváme, že minimálně ještě několik měsíců budeme školení v online formě nabízet a až se nám vrátí studenti do učeben, tak část kurzů poběží online i nadále. Podobné to bude s našimi konferencemi. Osobně se těším na to, že online kurzy jako takové již poběží s využitím nových technologií a poznatků z uplynulého roku. I nadále budeme poskytovat našim účastníkům možnost po absolvování kurzu online formou zúčastnit se stejného kurzu ještě jednou zdarma v prezenční formě.
Vzhledem k tomu že tato situace je pro naší ekonomiku něco zcela nového, tak se obávám, že trefit se v očekávání budou mít ekonomové velmi složité. Minimálně stejně, jako měli při stanovení očekávání epidemiologové na začátku roku 2020. Kdybych si měl tipnout za sebe – myslím, že online vzdělávání dostane příležitost se stát novým standardem, jako je tomu například v USA. Ale bude to vyžadovat mnoho úsilí na straně vzdělávacích institucí. Před 20 lety se říkalo, že veškerá školení v učebnách nahradí e-learning a dopadlo to přesně obráceně. Bylo to především proto, že se objevila spousta velmi nekvalitního contentu a každá html stránka s textem nebo podivné video bylo pokládáno (prodáváno) za e-learning. Stejné to je i u online výuky. Nemohu očekávat, že když uspořádám kurz z obýváku, v pyžamu, na notebookové kameře a mikrofonu, že mi u toho budou účastníci nadšeně trávit 8 hodin denně. Aby výuka měla smysl, content i technologie musí být precizně připravené. Výrazně jednodušší je situace například v jazykové výuce – tady musím sám ze své zkušenosti potvrdit, že při jazykových kurzech a konzultacích může online výuka zcela nahradit výuku v učebnách a umožnit tak mnohem větší pohodlí a flexibilitu.
(Foto J. Dvořáka http://press.aspen.pr/gopas/image-detail/lide/25493/)
Adam Rožánek, spolumajitel značky Styx a obchodů Trenýrkárna
Rok 2020 hodnotíme jako celek pozitivně a v konečné bilanci nad očekávání, i když to tak s nástupem covidu vůbec nevypadalo. Tím, že náš primární business je e-shop, udělali jsme velký kus práce a výsledky skončily nad očekáváním. Překonali jsme hranici tržeb 100 miliónů Kč. Díky rychlé jarní reakci, kdy jsme část naší české výroby značky spodního prádla Styx přeorientovali na roušky, jsme mohli mnoha lidem nabídnout zdarma roušky. Rozdáno jich bylo v řádech desetitisíců kusů. I vzhledem k tomu jsme mohli nabrat spousty nových zaměstnanců – švadleny, skladníky a další. Negativní je to, že jsme museli zavřít naše dvě prodejny v obchodních centrech a zbylé dvě byly po velkou část roku uzavřené.
V roce 2021 očekáváme, že budeme dále růst a rozvíjet se. Rádi bychom výrazněji rozšířili českou výrobu naší značky spodního prádla Styx, ať už co do množství vyrobených produktů, tak co do šíře sortimentu. Jako Trenýrkárna.cz máme v plánu expanzi do dalších zemí a rozšíření portfolia námi prodávaných kategorií. Očekáváme také další růstový rok pro celou českou e-commerce.
(Foto A. Rožánka http://press.aspen.pr/styx/image-detail/lide/60850/)
Egor Khlebnikov, majitel a ředitel realitní a developerské společnosti Getberg
Co se týká společnosti Getberg, můžeme být s rokem 2020 spokojeni. Podařilo se nám dokončit některé zajímavé projekty, například G residence v Unhošti na Kladensku, a také spustit náš zatím největší projekt ve Strančicích u Říčan, kde vzniká celkem 89 domů a bytů.
Rok 2020 byl ale jednoznačně ve znamení pandemie. Ta ovlivnila způsob práce, zkomplikovala osobní jednání a vyřizování na úřadech, navíc i do našeho segmentu přinesla více práce z domova a videokonferenčních jednání. Některé společnosti využily příležitosti ke změnám organizační struktury nebo k nabrání sil do dalšího období. Velké komplikace přinesl firmám, které se starají o správu budov a komunikaci s nájemci.
Vidíme ale, že u lidí, kteří pořizují nemovitosti na bydlení, se vlivem pandemie, karanténních opatření, lockdownu a posilování způsobu práce z domova, výrazně posílil zájem o bydlení v okolí měst, zejména pak v okolí Prahy, nabízející nejvíce pracovních příležitostí. Trh s nemovitostmi pod vlivem pandemie příští rok nezastaví. Naopak se ukazuje, že investice do lukrativních nemovitostí v žádaných lokalitách je pro uložení peněz výhodným řešením.
Růst významu online prostředí pro realitní segment bude dle našeho názoru dále pokračovat. Lidé si v roce 2020 na tento fenomén ještě více zvykli a jistě se jeho výhod nebudou chtít vzdát.
(Foto E. Khlebnikova http://press.aspen.pr/getberg/image-detail/lide/60933/)
Václav Elman, výkonný ředitel SSI Group, která se s více než 2500 zaměstnanci stará o správu více než 500 objektů
Rok 2020 měl být pro SSI Group rokem jubilejním, na podzim uplynulo 30 let od jejího založení. Namísto plánovaných příprav na oslavu tohoto jubilea jsme hned v úvodu roku museli přehodnotit naše růstové ambice a orientovat se na stabilizaci stávajících zakázek a optimalizaci provozních nákladů. Přestože byla situace velmi složitá, a často ne zcela předvídatelná, nemuseli jsme revidovat naše dlouhodobé rozvojové aktivity, ať už jde o novou oblast služeb spojených s energetikou, či rozvoj našich zahraničních aktivit.
Za rok 2020 dosáhneme velmi podobných ekonomických výsledků jako v roce loňském. V rámci segmentu integrovaného facility managmentu jsme největší pokles zaznamenali v oblasti bezpečnostních služeb. Zejména v hotelovém segmentu, ale i u obchodních center a administrativních budov. V oblasti hotelového průmyslu se zájem o bezpečnostní služby prozatím neoživil, v segmentu obchodních center a administrativních budov je situace v porovnání s jarními měsíci lepší, nicméně nikoliv stabilně. Velmi záleží, v jakém stupni je tzv. PES. V oblasti technické správy a údržby budov byla situace mnohem předvídatelnější a stabilnější. V oblasti úklidových služeb se nám naopak podařilo meziročně tržby zvýšit.
S ohledem na stále probíhající pandemii a související omezení z ní plynoucí je velmi těžké cokoliv predikovat. Pracujeme s několika možnými scénáři, od velmi optimistických až po velmi konzervativní, nicméně zůstáváme optimističtí a pevně věříme, že i díky dostupnosti vakcíny se podaří postup epidemie co nejrychleji zastavit a budeme se moci vrátit k běžnému způsobu života a podnikání.
(Foto V. Elmana http://press.aspen.pr/ssi-group/image-detail/lide/63526/)
Jakub Brandalík, majitel a ředitel společnosti Lightway
Negativně hodnotím strach lidí z viru, a tím vznik strachu z osobního kontaktu. Někteří lidé se barikádují doma ve svých home officech a v podstatě zjišťují, že jim to tak vyhovuje.
Pozitivně vidím to, že naopak ti, kteří nemají takový strach z nákazy, napnuli mnohem větší úsilí k výkonu zcela přirozeně a s nadšením. Tedy díky nim jsme dokázali přežít jako lidstvo, jako společnost a jako firmy. To je skvělá zpráva, že takoví lidé ještě jsou. V Lightway jsme takové lidi našli v našich řadách a taky mezi zákazníky, kteří si pořídili krásné, křišťálové světlovody.
V našem segmentu světlovodů očekáváme oproti roku minulému nárůst o 50 %. Zákazníci zvelebují svoje stávající nemovitosti a nedostatek denního světla je trápí mnohem více než v minulých letech. Jsou více přes den doma a na pracovištích už nejsou ochotni tolerovat umělé, osvětlení, ze kterého jsou večer unavené oči a špatná nálada.
V dubnu očekávám start růstu ekonomiky. Jsou nahromaděné investice, které se neprovedlo díky viru v roce 2021 realizovat. Je to natlakovaný hrnec a na jaře se to rozjede nanovo v ještě větší míře, než tomu bylo před nákazou. V Lightway už máme objednávky na křišťálové světlovody na léto 2021, což předtím nebylo úplně normální. Máme se na co těšit.
(Foto J. Brandalíka http://press.aspen.pr/lightway/image-detail/lide/57763/)